Kõlarid

Kõlarite paigaldust on väga raske üheselt kokku võtta, seetõttu tooks välja mõned põhitõed mida võiks järgida ja millistest reeglitest kinni pidada, et tulemus saaks hea.

Kui soovite kvaliteetset heli, tuleks kindlasti paigalda komponentkõlarid, võimaluse korral kolmeribalised. Need suudavad tänu eraldi kesksageduskõlarile edastada tunduvalt kvaliteetsemalt keskmisi sagedusi kui kaheribalised. Keskriba kõlar annab väga sügava ja puhta heli just sagedustele, milles on tavaliselt näiteks laulja hääl, soolotrummid, puhkpillid jne. Tekib rohkem tunne, nagu oleksid kontserdil. Keskriba kõlar aitab ka helipilti “tõsta” ja tekitada auto armatuurile nn “lava”.
Helipilti „tõstab“ ja kompenseerib keskriba puudumisel ka keskkõlar, mis on paljudel autodel tehases paigaldatud armatuurlaua keskele.

Kõlarid tuleks kindlasti paigaldada tugevale alusele ja vajadusel müraisolatsiooni vahenditega vibratsiooni vähendada. Aluspinna vibratsioon tekitab moonutusi kõlari hääles ning kõlari taga olevalt pinnalt peegelduvad helilained “segavad” kõlari tööd.

Kõlareid paigaldades tuleks hinnata konkreetse auto akustikat, arvestada kõlarite arvu, asukohta ja karakteristikut, et saada olemasolevate vahenditega maksimaalne tulemus.

Siin ka mõned näited kõige levinumatest auto helisüsteemidest:

 

 

 

1.Kõige levinum lahendus autos heli paremaks muuta. Paigaldatakse uus makk, uued esimesed ja tagumised kõlarid. Jätta võib ka originaalmaki, kuid sellel on nõrgem võimedi ja kehvem heli, see-eest aga võidab hinnas. Kui eelarve on väga piiratud, siis komplekti saab odavamaks ka nii, et paigaldada esimeste komponentkõlarite asemele koaksiaalkõlarid.

 

 

 

 

 

 

2. See variant sarnaneb heli poolest esimesega kuid, on lisatud võimedi, tänu millele saab paigaldada võimsamad kõlarid, millest tulenevalt mängib süsteem tunduvalt valjemini ja jõulisemalt. Ka selle süsteemi saab ehitada tehaseraadio külge, kuid ei tohiks unustada originaalmaki kesist helikvaliteeti..

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Kui on vähegi võimalusi tasuks autosse ehitada bassikõlariga helisüsteem, kuna ükski kõlar ei suuda mängida nii madalaid sagedusi, kui subwoofer. Tagumised kõlarid on erinevalt 1. ja 2. variandist komponentkõlarid, kuna nad mängivad ovaalidest paremini keskmisi ja kõrgeid helisid, madalaid sagedusi nad mängima ei pea, sest seda teeb woofer. Ka seda süsteemi saab lisada originaalmakile. Võib lisada ka tehase helisüsteemile ainult subwoofri, et heli mahedamaks ja mahlasemaks saada, kuid erilist helikvaliteeti siis oodata ei tasuks.

 

 

 

 

 

 

 

4. Antud süsteem sarnaneb 3. variandiga, kuid kõlaritele on lisatud võimendi mis võimaldab paigaldada võimsamad kõlarid ja nii tunduvalt tugevam helisüsteem ehitada. Kui on soov autosse väga korralik helisüsteem ehitada siis tuleks ta kindalasti teha selle süsteemi baasil.